fbpx
Menu

Een nieuwe toekomst

 

Het is even jezelf ertoe zetten om er een blog uit te persen, nadat je net een boek van 160 pagina’s hebt afgeschreven (zie hier), maar gelukkig was er ook nu weer inspiratie genoeg.

In de afgelopen ruim veertig jaar dat ik erbij betrokken ben, is de hengelsportsector in Nederland eigenlijk nauwelijks veranderd. De organisatiestructuur, met al zijn tekortkomingen is nog precies hetzelfde (eigenlijk is alleen de introductie van de federaties en de Vispas toendertijd een systeemwijziging van belang geweest), en ook bij de commerciële partijen is conservatisme troef. Merken zijn weliswaar gekomen en gegaan, maar het aanbod is vrijwel onveranderd. Het feit dat ik nog steeds vis (en vang) met mijn allereerste kunstaasje ooit; een Shakespeare Big-S plug illustreert dat feit, en toont tevens aan dat roofvissen niet trendgevoelig zijn..

 

Hoe anders is dat met de clientèle van de hengelsportsector!

 

Steeds meer zet de klant de kont tegen de krib wanneer het gaat om geld uitgeven aan dezelfde zaken. De enorme populariteit van low-cost platforms als Aliexpress laten zien dat de rek er behoorlijk uit is qua prijzen voor producten of diensten die al decennialang op de markt zijn, en tonen aan dat ook onze sector niet aan de noodzaak tot innovatie ontsnapt. Disruptie is al lang geen ver-van-mijn-bedshow meer. Je kunt immers niet steeds meer blijven vragen voor zaken die al die jaren vrijwel ongewijzigd zijn gebleven, ondanks zaken als inflatie en hogere bedrijfskosten in het algemeen! Daarnaast toont de recente ondergang van warenhuis Hudson’s Bay in Nederland aan dat er geen toekomst meer zit in het middensegment van de markt. Grijze massa verkoopt niet meer. De uitdaging is dus om óf de laagste prijs te bieden (spoiler alert: dat gaat je in een mondiale markt niet lukken), óf om een sterke propositie in het hogere prijssegment zeker te stellen.

 

Stappen

 

Wel degelijk zie ik ontwikkelingen in de markt die wijzen op het besef van noodzaak tot het nemen van stappen, maar dit besef is nog niet sectorbreed ingedaald. Een goede stap is bijvoorbeeld de upgrade van het “vissen vanaf het kantje” naar “streetfishing” gebleken. Hiermee heeft de hengelsport weer aandacht gekregen van een nieuwe, jongere generatie. En dat is een prestatie van wereldformaat, want elke trendwatcher kan je uitleggen hoe lastig het is om Generatie Z achter hun beeldschermen vandaan te krijgen! De grote investeringen die merken als Quantum en Gunki in dit segment hebben gedaan zijn dan ook een voorbeeld voor een sector die tot voor kort redelijk ingekakt was. Ook de enorme stappen die een merk als Garmin heeft gezet door met zijn diverse Panoptix-systemen de complete fishfindermarkt op zijn kop te zetten hebben bijgedragen aan een snelle vooruitgang in deze technologie. Want wees eens eerlijk: We hebben toch veel te lang tegen al dan niet gekleurde streepjes en banaantjes op een scherm aan zitten te kijken?

 

Hand in eigen boezem

 

Ook zelf moet ik in dat opzicht de hand in eigen boezem steken, want tot voor kort was de dienst die ik aanbied één-op-één vergelijkbaar met wat mijn collega’s bieden. En ondanks dat ik met een tot in volgend jaar gevulde agenda daar veel profijt van heb gehad, realiseerde ik me steeds vaker dat ik me van de concurrentie moest onderscheiden met “iets” dat anderen niet aanboden. En dat “iets” is zoals de meesten inmiddels wel weten het pelagic sharpshooting geworden.

 

Natuurlijk vinden heel wat kleine piemeltjes op social media daar weer wat van (what’s new?), maar dat zal me compleet een rotzorg zijn. Het is mijn bijdrage aan de broodnodige innovatie in een behoorlijk ingekakte sector, en dat legt me geen windeieren.

Het heeft behoorlijke investeringen in een state-of-the-art sonarsysteem gekost, en heel wat uren aan oefenen om het zelf onder de knie te krijgen, maar de harde resultaten laten zien dat dit een uitstekende stap is geweest! Gasten zijn behoorlijk onder de indruk van het feit dat ze letterlijk hun eigen vis kunnen uitzoeken om te vangen, en van het feit dat ze de vis letterlijk zien aanbijten op het scherm. Daarnaast kan ik nu al een prachtig trackrecord aan PR’s voor de gasten overleggen, en is de rek er nog lang niet uit qua opdoen van kennis en ervaring hierin. Daarom kan ik ook een hogere prijs vragen dan wat in mijn sector gebruikelijk is, en dat is ook hard nodig, want die gemiddelde tarieven zijn een lachertje..

 

Rood en blauw

 

Om het maar even bij water en vissen te houden: De commerciële hengelsport is een markt waarop de metafoor van de rode en blauwe oceaan als geen ander van toepassing is: Partijen die niet innoveren zwemmen in een oceaan die rood is van het bloed door de haaien (concurrenten) die alles en iedereen, en uiteindelijk ook hun opvreten. Er word geconcurreerd op prijs, en daar heeft iedereen last van.

De partijen die nu al actie ondernemen qua innovatie zwemmen als enige in een rustige, blauwe oceaan zonder haaien, en staan door de voorsprong die ze hebben al enorm voor op de latere aanhakers bij de door henzelf geïnstigeerde innovaties. En dat maakt juist deze sector zo uitdagend!

 

Innovatie is harde noodzaak

 

Ik daag dan ook elke commerciële partij in deze markt uit tot nadenken over nieuwe methodieken, producten en diensten. Door het aantrekkelijker maken van onze sector groeit onze afzetmarkt, en daarmee de relevantie van de gehele hengelsport bij beleidsmakers en andere partijen. Daarnaast leveren innovatieve producten en diensten een veel betere betalingsbereidheid op bij de doelgroep. Win-win! Durf dus trots te zijn op je ideeën, en laat je niet intimideren door naysayers die zelf nog nooit iets van enige betekenis hebben gepresteerd in hun leven!

 

Nieuwe denkwijzen en verdienmodellen zijn in onze sector namelijk geen luxe; ze zijn keiharde noodzaak!

 

Goed weekend!

 

 

 

2 thought on “Onderscheid is winst”

  1. Wim Buschman schreef:

    Hi Poes,

    Het gemiddeld aantal lettergrepen in je teksten dat jij wel weet te gebruiken is vaak een aanleiding voor de Kleine Piemels om als Kleine Piemel te reageren. Innovatie prediken in een wereldje waarin iedereen beter weet of het moet (of vroeger, ‘Want daar vang ik al jaren mee, wat een onzin’ is lastig.
    Je bent een van de weinige Vidgsidsen die snapt dat om geld te verdienen je commercieel moet zijn. Dat lijkt iets vies te zijn zodra het om vissen gaat en jij bent gelukkig niet vies er van dat gewoon te uiten.

    Samenvatting.

    Ik geef je een compliment.

    Groet!! Wim

    1. Anoniem schreef:

      Hahaha thanks man!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.