fbpx
Menu

Die komt wel van zijn plek!

 

Pure haat

 

Als er één ding op de wereld is waar ik echt een absolute grafhekel aan heb, dan is het wel aan hardlopen! Het is waarschijnlijk nog een traumaatje uit mijn vroegere militaire loopbaan, Waarbij de woorden als “crash move” en “speedmars” me nog steeds de rillingen over mijn rug bezorgen.

Daarnaast ben ik van mening dat een gentleman nooit rent, dus het is toch wel met enig dédain dat ik de jongetjes en de meisjes in hun strakke, kekke outfitjes en hun trotse Strava-updatejes op Facebook bekijk. Het online volgen van de leverancier van mijn huidige sonarapparatuur is ook niet bevorderlijk voor het welbevinden in deze; doodgegooid word je met trotse verkondigingen van mensen die een bepaalde afstand de ene voet voor de ander hebben geplaatst. Het betreffende merk is namelijk ook een grote speler in hardloopgimmickjes.

Eerlijk gezegd snap ik ook helemaal niet wat de lol ervan is om jezelf af te matten, terwijl de beschaving ons SUV’s met airconditioning heeft gebracht om ons te verplaatsen. Een zinloze en nutteloze activiteit dus wat mij betreft.

 

Trimmen

 

Toch ben ik de laatste tijd behoorlijk van het trimmen! En probeer ik daar ook enthousiast de snelste tijden mee neer te zetten. Misschien moet ik zelfs toch eens een Strava-abonnementje overwegen..

 

Het geval wil namelijk dat ik voor het eerst in mijn loopbaan als varend visser de beschikking heb over een motor met elektrische trim, en dat knopje houdt me al die tijd al flink bezig!

Overigens moest ik dat knopje wel eerst verplaatsen, want op mijn Mercury motor hadden ze het lumineuze idee opgevat om dat op de minst voor de hand liggende plek die er maar mogelijk is te monteren. Een middagje met kniptang, aansluitsnoer, doorverbinders, gatenboor en siliconenkit was afdoende om de bedieningsorganen hiervan te verplaatsen de boot in, waardoor ik nu als een soort wannabee-Max Verstappen alle knopjes en schakelaartjes op de bestuurdersstoel onder handbereik heb.

En het is het werk waard geweest! Niet alleen bereik ik nu een hogere topsnelheid, ongeacht het aantal gasten aan boord, maar ook accelereert de boot een stuk sneller en is het verbruik ondanks de twintig extra PK’s ten opzichte van de oude situatie -iets-  verminderd. In dit blog leek het me dus leuk om iets over het trimmen van de motor uit te leggen. Het enige trimmen waar ik wél zin in heb.

 

Accelereren

 

Er komt weer een nieuwe editie van de Predatortour aan (de factuur is net weer overgemaakt. Au.), dus ben ik een beetje aan het stoeien geweest om met het huidige aantal paardenkrachten zo snel mogelijk van de plek af te komen. De race naar de beste stekken is en blijft immers één van de leukste aspecten aan dit toernooi! Wanneer je echter niet snel genoeg vertrokken bent, kom je in de hekgolven van de 109 andere deelnemende boten terecht, en ik kan je vertellen dat je op hoge snelheid dan ook 109 kleuren stront schijt in die helse wasmachine.

Wat bleek is dat de motor, wanneer in de ideale trim afgesteld, bij gas geven de “kont” van de boot diep in het water drukte, en zo de boel behoorlijk vertraagde. Door het bijna volledig naar beneden trimmen werd die inertie vermeden, en spoot de boot behoorlijk rap van zijn plek af tot een bepaalde snelheid. En ergens is dat natuurkundig gezien natuurlijk logisch: De boot wordt vlakker gehouden ten opzichte van het wateroppervlak, en gaat dus in een vloeiende lijn voorwaarts in plaats van af te remmen op het oppervlak dat in het water wordt gedrukt.

 

Topsnelheid

 

Wanneer de gang er eenmaal in zit is het zaak om de boel zo op te trimmen dat de maximale snelheid uit de combinatie en de omstandigheden (golfslag, stroming, wind) wordt gehaald, en daarmee is zomaar een snelheidswinst van 4 á 5 knopen te halen! 

Wanneer je merkt dat na het accelereren de boot niet meer verder versnelt, is het een kwestie van het omhoog trimmen van de motor, tot je merkt dat het toerental omhoog gaat en de snelheid vermeerdert. Dit kun je uiteraard niet ongelimiteerd blijven doen, want op een gegeven moment zul je merken dat de boot begint te “dansen” op het water. Een soort stuiteren zonder dat er sprake is van golfslag. Niet alleen oncomfortabel en vervelend, maar dit brengt ook de snelheid weer omlaag, en is niet geheel van gevaar ontbloot.

Wanneer dit verschijnsel zich voordoet is het zaak het spulletje weer licht naar beneden te trimmen, tot het gestuiter weer stopt. Nu heb je je voor dat moment ideale trim te pakken, en haal je de hoogste topsnelheid bij het minste verbruik.

 

Belading

 

De gasten van Visgids Biesbosch hebben één ding gemeen: Het zijn allen levensgenieters met een bourgondische levenshouding. En dat vind ik ook de plezierigste mensen om mee te werken!

Dit heeft wel tot resultaat dat er af en toe behoorlijk gewicht in het voorste stoeltje zit, en dat had in de oude situatie nogal invloed op de snelheid en het verbruik. Nu kunnen we dit “on the fly” oplossen door de motor wat verder omhoog te trimmen, zodat de boeg iets meer het water uitkomt. Dit heeft ook als resultaat dat de boot bij volle belading bijna net zo’n hoge topsnelheid haalt als wanneer ik er alleen in zit. Het loont dus om tijdens het varen goed naar de ideale trim te zoeken!

 

Cruisen

 

Uiteraard hoeft het niet altijd hard te gaan. In de Biesbosch is zoveel te zien dat het zonde zou zijn om hier met 30 knopen langs te vliegen. En in de zomermaanden mag ik ook graag met mijn vrouw vaartochtjes maken. Beetje zonde als de Chardonnay en bruschetta dan door de boot vliegt..

Ook bij rustig rondtoeren verhoogt een goede trim het comfort voor jezelf en de anderen op en langs het water. Bij de vorige, statisch afgetrimde motor kwam de boeg bij kruissnelheden behoorlijk omhoog, en werd de spiegel (te) diep in het water gedrukt. Niet prettig voor de stuurman, want door de verhoogde boeg was er slecht zicht vooruit, en ook niet prettig voor de andere watersporters op het water, want dit veroorzaakte ook een flinke golfslag.

Door nu tijdens het rondcruisen de motor wat meer naar beneden te trimmen, trekt deze de boot weer vlak ten opzichte van het water, wat beter zicht vooruit, veel minder golfslag en een behoorlijk lager verbruik oplevert. Zo houden we meer geld over voor dat lekkere kistje Rioja.

 

Nuttig speelgoed

 

De elektrische trim is derhalve veel meer dan een leuke gimmick, en ik zou beslist niet meer zonder willen. Niet alleen bespaart het je klauwen met geld voor verspilde benzine, ook kun je hiermee onder alle omstandigheden het maximale potentieel uit je motor halen qua acceleratie, topsnelheid en comfort.

 

Na dit -hopelijk- informatieve laatste blog van deze donkere dagen voor de kerst rest me niets dan jou als lezer een mooie kerst samen met geliefden te wensen, en uiteraard ook gewoon weer een goed weekend!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.