Menu

Die komt wel van zijn plek!

 

Ergernis

 

Het zal velen zijn opgevallen dat we de afgelopen tijd behoorlijk bezig zijn geweest om Visgids Biesbosch naar een volgend level te tillen, zowel qua materiaal als voor wat betreft kennis en praktijkervaring. De afgelopen tijd is er zó veel geïnvesteerd dat er nu ook echt geen weg terug meer is, en voor mij werkt dat gevoel van met je rug tegen de muur staan ook erg goed om door te pakken in mijn droom van een leven op het water. Ik zit er nu immers écht tot aan mijn nek in..

 

Wat betreft de kennis hebben we een beroep gedaan op de diensten van absolute topper Sean Wit, en dit waren bijzonder leerzame sessies! Het heeft zijn uitwerking op de vangsten dan ook niet gemist, hoewel er natuurlijk nog steeds taaie dagen tussen zaten. Een dankwoord aan Sean voor het uitgebreid delen van zijn enorme kennis is dan ook op zijn plaats hier.

 

 

Hardware

 

Ook voor wat de hardware betreft hebben we enorme stappen gemaakt, waarbij eigenlijk alleen de romp van de boot nog origineel is gebleven (die is immers uitstekend!). De ontwikkelingen in sportviselektronica zijn de laatste jaren immers zó hard gegaan, dat het mijns inziens echt nodig was om een flinke upgrade door te voeren aan boord.

Met een gloednieuwe fronttroller als eerste project was al sprake van een enorme verbetering van het viscomfort, en de installatie van een volledig nieuwe Garmin infrastructuur met GLS10 LiveScope module heeft een compleet nieuwe wereld geopend qua zichtbaar onderwaterleven. Het is echt bizar wat je met dit systeem waarneemt rondom je boot, en het frustrerende is ook dat je nu ziet hoe vaak vissen je aangeboden kunstaas weigeren!

Zo hebben we -naast spectaculaire “live” aanbeten- ook kunnen zien hoe kleine baarsjes op-en-neer meezwemmen met de hupsende shad, gezien hoe grotere snoeken en snoekbaarzen de shad benaderden en inspecteerden zonder toe te happen, en kwam er zelfs een flinke meerval een rondje door het beeld zwemmen! Allemaal zaken die vroeger onzichtbaar bleven, en doordat de vis nu ook zonder daadwerkelijk aan te bijten zijn aanwezigheid toont, werpt dit ook een nieuw licht op stekken die je voorheen afschreef bij het uitblijven van vangsten. Je zult versteld staan hoeveel activiteit er onder de boot plaatsvindt!

Deze beelden zijn dermate interessant dat we wederom een -kleine- investering hebben gedaan in een GoPro camera op flexibele nek, zodat ik de komende tijd ook opnames van het scherm met jullie kan delen. Er is immers genoeg te zien, en de soorten komen ook goed herkenbaar in beeld op dit systeem. Bij de eerder genoemde meerval waren zelfs de baarddraden te onderscheiden!

 

 

Klapstuk

 

Nadat we de zaken qua elektronica helemaal op orde hadden, bleef er nog één irritatiefactor over, en dat was de buitenboordmotor van de boot. Al letterlijk vanaf dag 1 heeft deze niets anders dan problemen opgeleverd, met zijn slecht werkende handstartmechanisme. Waar Yamaha normaal uitstekende producten levert, was dit duidelijk een maandagmorgenexemplaar, en ik heb me er dan ook over verbaasd dat de vorige eigenaar van deze set bij zo’n mooie Lund niet de investering heeft willen doen in een motor die bij een dergelijke prachtige boot past.

Na een kleine financiële meevaller hebben we dan ook na lang wikken en wegen besloten de keutel door te slikken, en nog één grote uitgave te doen aan een passende buitenboordmotor. En dus prijkt er vanaf afgelopen maandag een prachtige, glimmende Mercury 60 PK op de spiegel, mét elektrische start en mét powertrim. Sowieso “hoort” er een Mercury achter een Lund, maar ook het toegenomen gebruiksgemak en de enorme power maken me zo blij als een kind met deze set! De boot accelereert nu als een raket en ook de topsnelheid is flink omhoog gegaan, zodat we nu helemaal lekker snel op de stekken zijn.

 

En nu maar eens wat verdienen

 

We kunnen dus stellen dat we de boot nu klaar hebben voor de komende jaren, want kosten noch moeite zijn de afgelopen weken gespaard. En dus wordt het nu tijd om de focus te verleggen naar het vullen van de agenda voor komend jaar. Want er moet natuurlijk ook gewoon geld verdiend worden. Aan de spullen zal het in elk geval niet liggen!

 

 

Welkom aan boord!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.