Media is alles!

Een mooie dag

 

Afgelopen zondag was tout roofvissend Nederland weer bijeen op de Pike Experience in Almere. Een prachtig evenement dat telkens weer het ouderwetse “reüniegevoel” biedt, en waar iedereen elkaar weer even in een ontspannen sfeer kan spreken, eventueel zelfs aan boord van de visboot voor een rondje vissen.

Ook zelf was ik hierbij aanwezig, en had ik ook de boot mee om bezoekers de kans te bieden het vissen vanaf een varende boot te laten ervaren. Natuurlijk kennen we daar heg noch steg, dus het feit dat alle opstappers nog wat visjes mochten verschalken was meer een kwestie van geluk dan van wijsheid. En eigenlijk was dat ook van secundair belang.

 

Meet and greet

 

Wat het evenement wat mij betreft vooral zo leuk maakt is het feit dat je op een leuke en laagdrempelige manier de mensen persoonlijk leert kennen die je de rest van het jaar eigenlijk alleen via social media spreekt. Ook zondag heb ik weer een aantal “volgers” in levende lijve mogen ontmoeten, en dat is natuurlijk hartstikke leuk!

Daarnaast biedt een wat kleinschaliger evenement als dit ook een uitgelezen mogelijkheid om in een wat rustiger setting dan de gemiddelde beurs even met wat collega’s in de sport bij te kletsen. En dat hebben we dan ook flink gedaan tussen alle opstappers door. En eigenlijk realiseer je je dan dat we in onze sector best wel wat capabele mensen hebben rondlopen. Professionele gidsen met eersteklas materieel, enthousiaste prostaffers van de diverse merken, winkeliers die al jaren in het wereldje rondlopen en ook de nieuwe generatie komt eraan met onze kleine kunstaasbouwer Timo, die daar ook een eigen stand bestierde.

 

Besloten feestje

 

Het simpele feit dat je op elk evenement altijd weer dezelfde bekende gezichten tegenkomt is enerzijds natuurlijk erg gezellig, maar toont anderzijds natuurlijk wél aan dat onze hengelsportsector nogal een besloten feestje is. 

Nu spreek ik dan met name vanuit mijn eigen “wereld”, de roofvisserij, maar aangezien ik eigenlijk geen flauw idee heb wie de grote namen in disciplines als de witvisserij of karpervisserij zijn, denk ik dat het in die sectoren er op de zelfde manieren aan toe gaat: ons kent ons, en er vindt bijzonder weinig kruisbestuiving plaats.

 

Sexy

 

En ergens is dat, zeker voor de roofvisserij erg jammer! Want juist deze tak van de hengelsport heeft een aantal assets die deze “sexy” maken voor het publiek: snelle boten, spannende toernooien en tot de verbeelding sprekende targetvissen. Vertel een willekeurig kind maar eens over het vangen van snoek, en je hebt gelijk een publiek dat aan je lippen hangt!

Het zou voor de importantie van de sector heel goed zijn om eens over de grenzen van eigen kring heen te opereren, en eens de samenwerking met het bedrijfsleven buiten de hengelsport te zoeken. Zoals gebruikelijk kijk ik hiervoor weer naar de overkant van de grote plas, waar de professionals rijkelijk worden gesponsord door bedrijven die opereren buiten de hengelsportwereld, maar die zich graag associëren met het concept van het buitenleven. Denk bijvoorbeeld aan een merk als Toyota, dat bijzonder actief is als sponsor daar.

 

Frisse wind

 

Hier in Nederland zie je dat de succesvolle roofvissers vooral worden ondersteund door bedrijven uit eigen kring, en ergens is dat een gemiste kans. Juist door nadrukkelijk de samenwerking met geheel sectorvreemde ondernemingen te zoeken, kunnen we de exposure voor onze sport enorm vergroten!

We hebben immers een geweldig verhaal te vertellen! Denk aan hoe het vissen kinderen het gevoel van interactie met de natuur doet ervaren, en hen op die manier achter de playstation vandaan houdt. Daarnaast zorgt vissen voor een wijze les in omgaan met succes, maar ook teleurstellingen. Een les die de jeugd in deze huidige genadeloze maatschappij beter op een speelse manier kan leren dan in de harde praktijk.

We hebben als sector, kortom wat te bieden! En als we onze relevantie in het maatschappelijk speelveld willen vergroten is het ook onze enige optie. Onze sector op een positieve manier laten zien in een digitaliserende wereld buiten onze eigen cirkel is dé manier om te overleven in een wereld die er niet toleranter op wordt ten opzichte van het onbekende.

Een prachtige uitdaging voor een ieder die hem durft aan te pakken!

 

Goed weekend!

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.