fbpx
Menu

Een nieuwe markt, een nieuwe doelgroep.. een nieuw logo. Om te beginnen..

 

Met de rug tegen de muur

 

Wanneer jullie dit lezen, ben ik net voor de laatste keer op mijn werk naast het gidsen geweest. En naast de opluchting eindelijk te zijn ontsnapt aan een werkkring die me de afgelopen jaren vooral negativiteit opleverde, overheerst nu toch ook de vage angst voor een onzekere toekomst.

Ik heb er echter geen seconde spijt van. De afgelopen jaren heb ik duidelijk het gevoel gehad dat mijn verplichtingen elders me van het doorbreken met mijn eigen business af hielden, en op deze manier zet ik mezelf met mijn rug tegen de muur om nu écht te gaan knallen met mijn bedrijf. De klok tikt immers door, en het zakje geld is op voor je het weet. In het verleden heb ik vaker dingen voor elkaar gekregen waarvan ik dacht dat het onmogelijk was, doordat ik geen keuze had behalve slagen. Het is voor mij een enorme motivator wanneer er nog maar één optie over is gebleven.

 

Geloof

 

Alweer bijna drie jaar loop ik in dit blog tot vervelens toe tegen jullie aan te keffen dat ik een absoluut geloof in een commerciële exploitatie van de Nederlandse hengelsport heb, en de tijd is nu gekomen om die praatjes met resultaten te staven. Roofvissen is voor mij geen hobby. Het is ook geen werk. Het is een obsessie.

Terwijl anderen genieten van een welverdiende vakantie, verlang ik in zonnige buitenlanden terug naar “mijn” rivierengebied. Ik kan slapeloze nachten hebben na een mindere dag. Woelend lig ik dan de fouten te overdenken die ik gemaakt heb. Elke dag wanneer ik op Vissershang op mijn gasten voor de dag sta te wachten, voel ik de plankenkoorts en de druk tot in mijn teennagels, maar tóch geniet ik van elke seconde met die gasten op het water. “Mijn” water..

 

Veranderingen

 

Toch zal ik de eerste zijn die moet toegeven dat er best nog wel wat moet gaan veranderen aan mijn onderneming. Allereerst moet ik veel beter gaan worden in de praktische kant van het gidsen. Het overkomt me nog te vaak dat ik de code voor de dag niet helemaal weet te kraken, en op zulke dagen behaal je je succesjes dus door een combinatie van “ongeveer” weten wat je doet, en puur geluk.. 

Dit is echter ook gelijk veruit het makkelijkste issue om te tackelen. De komende tijd ga ik investeren in training op dat gebied, wat natuurlijk nooit weggegooide tijd en geld is. De eerste afspraak staat al.

Doelgroep

 

 

Wat een veel grotere uitdaging is, is het genereren van een -min of meer- constante inkomstenbron uit mijn dienst. Op dit moment is het toch vooral hollen of stilstaan. De afgelopen drie weken heeft het gidsverhaal compleet stil gelegen vanwege de hittegolf die het water bijna tot het kookpunt bracht, en gelijk na de intrede van koeler weer liep de agenda weer helemaal vol. Als jullie dit lezen zit ik alweer voor de tweede keer op het water deze week, en morgen staat er ook een boeking. Het is, kortom geen verdienmodel waar je enige continuiteit in hebt, en zoals ik in mijn blog vorige week al aangaf, is dat op twee manieren op te lossen: Het fors verhogen van de tarieven, en het verzinnen van complementaire verdienmodellen.

Nu kan ik me goed voorstellen dat mijn huidige tarief voor veel particulieren al een flinke uitgave is. Toch is het niet afdoende om de kosten te dekken, en er een -bescheiden- winst uit te halen. De particuliere markt is dus niet vruchtbaar genoeg voor enige bedrijfszekerheid, tenzij je je diensten in bijvoorbeeld workshops giet. Een plan waar we in een later stadium mee aan de slag gaan.

Zakelijke markt

 

 

Voor de komende tijd wordt mijn prioriteit vooral om het potentieel van de zakelijke markt aan te gaan boren. De budgetten die zowel binnen grotere MKB bedrijven als bij corporates voor zaken als teambuilding en incentives gereserveerd staan, maken een beter tarief voor mij als dienstverlener mogelijk. En ik denk dat er beslist een markt is voor het op een professionele manier gasten bekend maken met onze prachtige natuurgebieden! Daarnaast zijn er ook nog andere activiteiten aan te koppelen, zoals vaartochten, wandelingen en wild-/vogelspotten. Kortom, genoeg stof tot nadenken, en de website is inmiddels al aangepast hierop. Neem gerust een kijkje, en laat me weten wat je er van vindt. Uiteraard blijven we onze diensten ook voor de particuliere gasten onder dezelfde voorwaarden als nu voortzetten.

Blog

 

 

Dat betekent wel de de toon van dit blog zal gaan veranderen. De persoonlijke en soms scherpe randjes die door velen van jullie zo gewaardeerd werden, passen niet meer in de hierboven genoemde strategie. Die feedback heb ik inmiddels wel gehad uit mijn netwerk. Het zal dus zakelijker en vooral een wat informatiever verhaal worden, waarin het gebied en de activiteit centraal staat, in plaats van de modus operandi van de auteur.

Uiteraard blijven we het blog in zijn vernieuwde vorm ook gewoon hier plaatsen, dus ik hoor vanzelf wel wat jullie er van vinden. Tot dan wens ik jullie vooral weer een goed weekend!

3 thought on “”

  1. Ineke schreef:

    Succes johan

  2. Annie schreef:

    Komt goed jongen, succes!!!

  3. Peter Dansen schreef:

    Volgens mij zou je dat persoonlijke met die scherpe randjes júist moeten handhaven. Dat onderscheidt jou en daar was je naar op zoek. Ik vind het vermakelijk in ieder geval. En ik ben nu een paar keer in Canada wezen vissen: volgens mij zit er nog best wat ruimte in die tarieven (als je dat goed toelicht)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.