Menu

Waarheid als een koe

Ga toch vissen

Als kind hadden mijn ouders vaak een makkie aan me; als ik uit school kwam, pakte ik óf mijn skateboard, óf mijn hengeltje van de overloop af. Dat betekende in beide gevallen dat ze me pas tegen etenstijd weer terugzagen. Hele middagen en avonden bracht ik door met mijn spinhengeltje aan het IJ (het toenmalige bureau van de waterpolitie was een topstek voor baars!), of op mijn skateboard, hangend aan tramlijn 16. In het laatste geval kwam ik nogal eens flink gebutst thuis als ik een obstakel over het hoofd zag..

Tijden zijn veranderd, en door de intrede van internet, social media, smartphones en gameconsoles is de prikkel voor de jeugd om zich buiten de deur te begeven sterk verminderd. We zien daar dagelijks de gevolgen van; nog nooit leden zoveel kinderen aan obesitas, en de vaak keiharde interacties op social media zorgen bij veel kinderen voor psychische problemen.

Vrijheid

Sportvissen is een goede manier om kinderen een gezonde en spannende buitenactiviteit te bieden, waarbij ze in alle vrijheid van hun fouten kunnen leren, leren omgaan met teleurstelling en inzicht in en respect kunnen krijgen voor de natuur.

Het aantal verkochte vispassen aan jongeren daalt echter elk jaar verder, dus we kunnen er vanuit gaan dat het aantal jonge sportvissers navenant afneemt. Een slechte ontwikkeling, waarbij we ons zouden moeten afvragen hoe we die een halt zouden kunnen toeroepen zonder aan onze kernwaarden (respect voor de natuur, zuinig zijn op de vis) te hoeven tornen.

Content creatie

Het antwoord hierop wordt door sommige medevissers, zowel particulier als commercieel al gegeven; in deze tijd is het produceren van goede -online- content dé manier om de jeugd op een positieve manier te bereiken, en te enthousiasmeren voor onze mooie sport.

Of dat nou met een geschreven blog zoals dit, een youtubekanaal of instagrampost is, dat zijn wel de kanalen waar de “doelgroep” zichzelf oriënteert. Juist door de mogelijheid om specifieke groepen te targetten met je boodschap ben je in staat om snel een relevant en groot publiek te bereiken. Een paar #hashtags volstaan vaak al!

Winnaars

Voor de professionals in deze sector is dat natuurlijk ook welbegrepen eigenbelang. Je wilt immers je product of dienst kunnen blijven afzetten, ook wanneer je huidige generatie klanten ermee stopt.

Ik denk echt dat de ondernemers die zoveel mogelijk goede en relevante content gaan creëren de winnaars van de toekomst zullen gaan worden!

En als dat tot gevolg heeft dat ook de jeugd zich weer wat vaker (liefst met hengel) buiten de deur begeeft, zijn we allemáál winnaars!

 

Goed weekend!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.