Menu

Het seizoen is weer ten einde voor dit jaar, en wat was het voor mij persoonlijk een rollercoaster! Halverwege kwam de kans van Visgids Biesbosch op mijn pad, dus de focus lag toen voor mij een maand of twee wat meer op zaken rond de overname dan op het vissen op zichzelf. Voor wat de visserij betreft zal ik zaterdag na mijn laatste gidsdag voor dit seizoen nog een vlogje voor jullie maken. Net zo leuk.

De gesloten tijd is wat mij betreft een relikwie uit het verre verleden, waar we zo snel mogelijk vanaf zouden moeten stappen. Vis is tegen die tijd meestal al lang afgepaaid, hoewel het door de extreme kou in maart wellicht nu wat beter binnen die periode valt. Feit blijft dat continuïteit voor elke sector van levensbelang is, dus twee maanden een gedwongen stop op je nering terwijl het weer eindelijk opknapt en de doelgroep naar buiten wil is eigenlijk bizar.  Als ondernemer in natuurbeleving, met een belang bij een gezonde visstand zou ik het vertrouwen moeten krijgen hier zelf op een integere manier invulling aan te geven.

 

Goed gebruiken

Helaas zal het nog wel even gaan duren voor deze belachelijke regel van tafel is, dus naast het volgas gaan vissen op meerval, biedt deze periode me ook de tijd te reflecteren op de zakelijke invulling van het afgelopen seizoen.

Na de overname van Visgids Biesbosch moest er snel een website online komen, want je wilt in elk geval goed zichtbaar en bereikbaar zijn voor je potentiële gasten. De komende periode leent zich uitstekend om hier even wat extra aandacht aan te besteden. Zo moet er nog een Engelse versie worden gemaakt, de gebruiksvriendelijkheid moet fors beter en ook de look en feel zijn aan een flinke upgrade toe.

Maar het allerbelangrijkste van alles wordt het selecteren en definiëren van mijn ideale klant.

De afgelopen tijd hebben heel wat mensen een tripje geboekt, en maar liefst twee keer kwamen de gasten of niet opdagen, of werd er op de dag zelf met een kutsmoes afbericht. Daar sta je dan op Vissershang met de boot volledig op oorlogssterkte opgebouwd..

Zelf ben ik iemand die zich houdt aan gemaakte afspraken, die toegezegde medewerking aan om het even welk initiatief nakomt, en het blijkt naïef om ervan uit te gaan dat elke klant hetzelfde in elkaar steekt.

Sowieso stond het schimmige circuit van handje-contantje me al niet helemaal aan. We willen naar een professionele sector, en dit straalt in mijn ogen puur amateurisme uit. Daarnaast kun je in je eigen niet-declarabele tijd ook nog eens naar de bank om alles op de zakelijke rekening af te storten.

We gaan het boekingsproces daarom helemaal omgooien, en ik deel dat hier zodat de collega’s er wellicht ook wat aan hebben.
Zo worden alle mailtjes, appjes, messengerberichtjes en belletjes vanaf ingang volgend seizoen beantwoord met een standaard boekingslink naar een contactformulier dat compleet dient te worden ingevuld, en een betalingslink waarmee de dag reeds bij boeking dient te worden afgerekend. Uiteraard met refund wanneer er tot een week van tevoren wordt gecanceld.

Ook de algemene voorwaarden gaan we strikter communiceren en naleven, dus ook dit vergt weer wat aanpassingen op de website. We gaan ons de komende periode dus niet bepaald vervelen.

Ideale klant

Gaat me dit op korte termijn klanten kosten? Jazeker!
Het is immers een flinke uitgave die vooraf dient te worden gedaan, en dat is in deze sector nog ongebruikelijk.
Het is echter een noodzakelijke stap in het proces als ondernemer. Ik wil als visgids een absolute professional zijn, en daarvoor heb ik klanten nodig die ook professioneel benaderd willen worden. Een bepaald financieel commitment vooraf vragen is dan niet meer dan normaal. Dit is in andere sectoren (bijvoorbeeld het toerisme) al lang usance.

De ideale klant begrijpt dit, en zal dit -wellicht op termijn- gaan accepteren. De klant die gemaakte afspraken wat minder serieus neemt zal wellicht zijn heil elders zoeken. Good riddance.

Daarnaast biedt dit systeem mij de mogelijkheid te besparen op allerlei overheadkosten als extra administratie, voor piet snot aan de helling staan en in eigen tijd naar de bank moeten, wat weer positief werkt voor mijn verdienmodel. Niet geheel onbelangrijk..

Hiermee maken we definitief de stap naar een professioneel gidsbedrijf, en gooien we het laatste restje amateurisme overboord. Vanaf nu richten wij ons volledig op onze ideale klanten. Ze zijn het waard!

Welkom aan boord!

1 thought on “De ideale klant”

  1. Theo Hoeven schreef:

    Helemaal mee eens goos.👍

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.